Wydział Inwestycji i Infrastruktury Drogowej
Nadzór nad pracami Wydziału sprawuje Marek Szczepański - Starosta
Dyrektor - Maciej Kempiński
tel. (52)39 66 571
Z-ca dyrektora - Jan Gierszewski,
tel. (52)39 66 534
WYDZIAŁ INWESTYCJI I INFRASTRUKTURY DROGOWEJ – „ID”
Do zadań wydziału należy w szczególności:
- Z zakresu inwestycji:
- Współpraca z jednostkami powiatowymi w zakresie przygotowywania remontów, modernizacji oraz inwestycji w powiecie, w tym inwestycji drogowych.
- Planowanie w porozumieniu z dyrektorami szkół i placówek inwestycji i remontów w obiektach oświatowych.
- Nadzór czynności realizowanych przez inspektora nadzoru (inżyniera kontraktu).
- Planowanie środków na inwestycje, remonty i modernizacje realizowane przez powiat oraz dokonywanie odbiorów i rozliczeń finansowych.
- Przygotowywanie dokumentów do wydziału finansowego po zakończeniu inwestycji w celu jej rozliczenia i zaktualizowania wartości majątku trwałego.
- Dokonywanie kontroli realizowanych modernizacji, inwestycji oraz wydawanie zaleceń.
- Prowadzenie dokumentacji archiwalnej majątku powiatowego modernizowanego oraz powstającego w wyniku inwestycji.
- Przygotowywanie odbiorów końcowych robót inwestycyjnych i uczestniczenie w nich.
- Przygotowywanie sprawozdawczości Głównego Urzędu Statystycznego z zakresu inwestycji i modernizacji obiektów powiatu.
- Prowadzenie nadzorów inwestorskich w zakresie posiadanych uprawnień.
- Z zakresu infrastruktury drogowej:
- Opracowywanie projektów planów rozwoju sieci drogowej oraz bieżące informowanie o tych planach organów właściwych do sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
- Opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich.
- Przygotowanie i nadzór nad realizacją inwestycji i remontów na drogach.
- Utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą.
- Realizacja zadań w zakresie inżynierii ruchu.
- Przygotowanie infrastruktury drogowej dla potrzeb obronnych oraz wykonywanie innych zadań na rzecz obronności kraju.
- Koordynacja robót w pasie drogowym.
- Wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego i zjazdy z dróg oraz pobieranie opłat i kar pieniężnych.
- Prowadzenie ewidencji dróg, obiektów mostowych, tuneli, przepustów i promów oraz udostępnianie ich na żądanie uprawnionym organom.
- Sporządzanie informacji o drogach publicznych.
- Przeprowadzanie okresowych kontroli stanu dróg i drogowych obiektów inżynierskich oraz przepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na stan bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Wykonywanie robót interwencyjnych, robót utrzymaniowych i zabezpieczających.
- Przeciwdziałanie niszczeniu dróg przez ich użytkowników.
- Przeciwdziałanie niekorzystnym przeobrażeniom środowiska mogącym powstać lub powstającym w następstwie budowy lub utrzymania dróg.
- Wprowadzanie ograniczeń lub zamykanie dróg i drogowych obiektów inżynierskich dla ruchu oraz wyznaczanie objazdów drogami różnej kategorii, gdy występuje bezpośrednie zagrożenie bezpieczeństwa osób lub mienia.
- Dokonywanie okresowych pomiarów ruchu drogowego.
- Utrzymywanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów.
- Korzystanie – w razie konieczności – z upoważnienia do:
- wstępu na grunty przyległe do pasa drogowego, jeżeli jest to niezbędne do wykonywania czynności związanych z utrzymaniem i ochroną dróg,
- urządzania czasowego przejazdu przez grunty przyległe do pasa drogowego w czasie przerwy komunikacji na drodze,
- ustawienia na gruntach przyległych do pasa drogowego zasłon przeciwśnieżnych.
- W zakresie zarządzania ruchem na drogach oraz ustawy o drogach publicznych:
- Rozpatrywanie projektów organizacji ruchu oraz wniosków dotyczących zmian w organizacji ruchu na drogach powiatowych i gminnych.
- Zatwierdzanie organizacji ruchu na podstawie złożonych projektów.
- Prowadzenie ewidencji zatwierdzonych projektów organizacji ruchu lub jej zmian oraz przechowywanie dokumentacji w tym zakresie.
- Przekazywanie zatwierdzonych projektów organizacji ruchu do realizacji oraz nadzór nad ich wdrożeniem.
- Prowadzenie kontroli prawidłowości zastosowania znaków drogowych, sygnalizacji świetlnej i urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ich zgodności z zatwierdzoną organizacją ruchu.
- Współpraca w zakresie organizacji ruchu i jego bezpieczeństwa z innymi organami zarządzającymi ruchem, zarządami dróg i kolei, Policją oraz innymi jednostkami.
- Opiniowanie propozycji gmin w zakresie zaliczania poszczególnych dróg do kategorii dróg gminnych.
- Wydawanie zezwoleń na zajęcie dróg w sposób szczególny.
- Wydawanie zezwoleń na wielokrotny przejazd pojazdów ponadnormatywnych na czas określony i nieokreślony.
- Prowadzenie brygady inwestycyjno – remontowej
- Wykonywanie innych zadań wskazanych w odrębnych przepisach.
W ramach wydziału funkcjonuje PEŁNOMOCNIK DS. BEZPIECZEŃSTWA RUCHU DROGOWEGO - „PBD”.
Do zadań Pełnomocnika ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego należy:
- Zarządzenie programem bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Wykonywanie systematycznych ocen bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Przygotowanie okresowych raportów o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym: jeden raz w roku przedstawienie przed Powiatową Radą Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego raportu o stanie bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Nadzór nad organizacją i eksploatacja bazy danych o zdarzeniach drogowych.
- Realizacja strategii działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego wypracowanej przez Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
- Przygotowanie planów realizacyjnych bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Organizowanie współpracy pomiędzy administracją rządową i samorządową oraz organizacjami pozarządowymi dla realizacji zadań z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Organizowanie działań przewidzianych w programie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Komunikowanie się ze społeczeństwem (raporty o stanie zagrożenia, podejmowanych działaniach naprawczych i efektach tych działań).
- Określenie procedur i zakresu współpracy między instytucjami wdrażającymi Powiatowy Program GAMBIT Chojnicki.
- Systematyczne monitorowanie stanu bezpieczeństwa ruchu w powiecie oraz zachodzących zmian głównych problemów bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz grup ryzyka.
- Monitorowanie efektów działań podejmowanych w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w powiecie.
- Organizacja szkoleń – powszechna edukacja społeczeństwa w zakresie udzielania pierwszej pomocy.
- Uzyskiwanie obiektywnych informacji dotyczących respektowania limitów prędkości.
- Przygotowywanie materiałów do prowadzenia lekcji bezpieczeństwa ruchu drogowego w szkołach ponadgimnazjalnych.
- Przygotowanie nauczycieli szkół ponadgimnazjalnych do prowadzenia lekcji bezpieczeństwa ruchu drogowego.
- Przygotowanie materiałów informacyjnych o bezpieczeństwie ruchu drogowego dla szkół nauki jazdy.
- Zwiększenie zaangażowania szkół nauki jazdy w proces poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Powiecie.
- Opracowanie planu kontroli prędkości w miejscach szczególnego zagrożenia.
- Uzyskiwanie obiektywnych informacji dotyczących zachowania pieszych na drodze.
W ramach wydziału funkcjonuje również PEŁNOMOCNIK DS. ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH „PZP”.
Do zadań Pełnomocnika ds. Zamówień Publicznych należy:
- Koordynacja - we współpracy z Wydziałem Inwestycji i Infrastruktury Drogowej - udzielania zamówień publicznych w Starostwie.
- Zarządzanie procesem przygotowywania i przeprowadzania postępowań o udzielanie zamówień publicznych.
- Opiniowanie dokumentacji postępowań o zamówienie publiczne.
- Prowadzenie rejestru udzielanych zamówień publicznych.
- Opracowywanie analiz i sprawozdań w sprawach zamówień publicznych.
- Współpraca z Urzędem Zamówień Publicznych.
- Opracowywanie projektów wewnętrznych aktów normatywnych, wzorów dokumentacji oraz wzorców postępowania w sprawach zamówień publicznych.
- Upowszechnianie informacji związanych z zamówieniami publicznymi oraz procedurami przetargowymi.
- Pomoc prawna w zakresie stosowania prawa zamówień publicznych przez komórki organizacyjne Starostwa.
- Uczestniczenie w negocjacjach umów o udzielanie zamówień publicznych.
Funkcję Pełnomocnika ds. Zamówień Publicznych pełni pani Arleta Matusik - tel. (52) 39 66 584,
e-mail: przetargi@powiat.chojnice.pl.