 
				
			 
				
			 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
W dniu 31 października 2025 r. punkt nieodpłatnej pomocy prawnej w Chojnicach będzie nieczynny.
Odpracowanie dyżuru następuje zgodnie z harmonogramem:
| Punkt I | Punkt II | ||
| Data odpracowania | Godzina odpracowania | Data odpracowania | Godzina odpracowania | 
| 07.10.2025 r. | 07:00-08:00 | 06.10.2025 r. | 15:30-16:00 | 
| 14.10.2025 r. | 07:00-08:00 | 08.10.2025 r. | 15:30-16:00 | 
| 21.10.2025 r. | 07:00-08:00 | 13.10.2025 r. | 15:30-16:00 | 
| 28.10.2025 r. | 07:00-08:00 | 15.10.2025 r. | 15:30-16:00 | 
| 
 | 20.10.2025 r. | 15:30-16:00 | |
| 22.10.2025 r. | 15:30-16:00 | ||
| 27.10.2025 r. | 15:30-16:00 | ||
| 29.10.2025 r. | 15:30-16:00 | ||
Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
1)poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej "osobą uprawnioną", o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub,
2) wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
3) spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniu,
4) sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub,
5) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje działania dostosowane do indywidualnej sytuacji osoby uprawnionej, zmierzające do podniesienia świadomości tej osoby o przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach oraz wsparcia w samodzielnym rozwiązywaniu problemu, w tym, w razie potrzeby, sporządzenie wspólnie z osobą uprawnioną planu działania i pomoc w jego realizacji. Nieodpłatne poradnictwo obywatelskie obejmuje w szczególności porady dla osób zadłużonych i porady z zakresu spraw mieszkaniowych oraz zabezpieczenia społecznego. Na terenie Powiatu Chojnickiego nie funkcjonuje w 2025 r. punkt poradnictwa obywatelskiego. 
Nieodpłatna mediacja świadczona jest w miarę zgłaszanych potrzeb we wszystkich punktach na terenie powiatu chojnickiego i obejmuje poinformowanie osoby uprawnionej o możliwościach skorzystania z polubownych metod rozwiązywania sporów, w szczególności mediacji oraz korzyściach z tego wynikających; przygotowanie projektu umowy o mediację lub wniosku o przeprowadzenie mediacji; przygotowanie projektu wniosku o przeprowadzenie postępowania mediacyjnego w sprawie karnej; przeprowadzenie mediacji; udzielenie pomocy w sporządzeniu do sądu wniosku o zatwierdzenie ugody zawartej przed mediatorem. Nieodpłatna mediacja nie obejmuje spraw, w których sąd lub inny organ wydały postanowienie o skierowaniu sprawy do mediacji lub postępowania mediacyjnego lub zachodzi uzasadnione podejrzenie, że w relacji stron występuje przemoc.
Warunkiem skorzystania z nieodpłatnej pomocy prawnej jest wymóg wcześniejszej rejestracji telefonicznej,
pod numerem telefonu:
52 510 81 46 
(rejestracji dokonuje się od poniedziałku do piątku w godzinach pracy Starostwa Powiatowego w Chojnicach),
za pośrednictwem email: ngo@powiat.chojnice.pl, bądź też prosimy skorzystać ze strony internetowej:
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej:
1)
HARMONOGRAM DZIAŁANIA PUNKTÓW W 2025 R.
Punkty nieodpłatnej pomocy prawnej:
| Dzień tygodnia | Godziny działania punktu | 
| poniedziałek, środa, czwartek | 7.30-15.30 | 
| wtorek | 8.00-16.00 | 
| piątek | 7.00-15.00 | 
| Dzień tygodnia | Godziny działania punktu | 
| poniedziałek | 7.00-11.00 | 
| wtorek | 11.30-15.30 | 
| środa | 13.00-17.00 | 
| czwartek | 7.00-11.00 | 
| piątek | 7.00-11.00 | 
| Dzień tygodnia | Godziny działania punktu | 
| poniedziałek | 7.45-11:45 | 
| wtorek | 7.15-11.15 | 
| środa | 7:15-11:15 | 
| czwartek | 11.30-15.30 | 
| piątek | 11.30-15.30 | 
Starostwo Powiatowe w Chojnicach informuje, że nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługuje osobie uprawnionej, która nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Będzie to weryfikowane poprzez złożenie pisemnego oświadczenia o braku możliwości poniesienia kosztów odpłatnej pomocy prawnej. Dodatkowo od 25 września 2024 r. nieodpłatna pomoc prawna i nieodpłatne poradnictwo obywatelskie przysługują osobie chcącej dokonać zgłoszenia naruszenia prawa w rozumieniu ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928) - w tym przypadku oświadczenie o którym mowa w zdaniu 2 nie jest pobierane.
Z ważnych powodów dopuszcza się ustalenie innej kolejności udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej:
1) kobiecie, która jest w ciąży, udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego odbywa się poza kolejnością,
2) osobom ze znaczną niepełnosprawnością ruchową, które nie mogą stawić się w punkcie osobiście, oraz osobom doświadczającym trudności w komunikowaniu się, o których mowa w ustawie z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2017 r. poz. 1824) udzielanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub świadczenie nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, może odbywać się poza punktem albo za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, tj. w miejscu zamieszkania lub przez telefon – po umówieniu terminu wizyty pod wskazanym wyżej numerem telefonu lub mailem wskazując preferowany sposób udzielenia nieodpłatnej pomocy prawnej.
W razie komunikacji za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość (telefon, e-mail) osoba potrzebująca pomocy przed jej udzieleniem składa za pośrednictwem e-mail wniosek  o uzyskanie nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego za pośrednictwem środków porozumiewania się na odległość, zawierający oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej. 
Bezpośrednio po udzielonej pomocy prawnej przekazuje się osobie uprawnionej część B karty pomocy obejmującą opinię osoby uprawnionej o udzielonej nieodpłatnej pomocy prawnej uprzednio wypełnioną w zakresie danych zawartych w punkcie 1. Wypełnienie części B karty pomocy jest dobrowolne, osoba uprawniona wypełnia druk osobiście oraz osobiście umieszcza go w zamkniętej urnie – urny udostępnione są w każdym z punktów. Część B karty pomocy może być przekazywana przez osoby uprawnione poprzez wypełnienie ankiety w miejscu świadczenia pomocy lub przekazywana drogą elektroniczną bezpośrednio do urzędu starostwa powiatowego. Osoby ze szczególnymi potrzebami, o których mowa w art. 2 pkt 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r. poz. 1062), mogą przekazać opinię o udzielonej pomocy także listownie lub pod wskazanym numerem telefonu (tj. 52 510 81 46). Osoba odbierająca opinię o udzielonej pomocy w formie telefonicznej przedstawia osobie uprawnionej treść pytań zawartych w części B karty pomocy i możliwych do zaznaczenia odpowiedzi, a także zaznacza wybrane przez osobę uprawnioną odpowiedzi.
Z nieodpłatnej pomocy prawnej oraz nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego mogą również skorzystać osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą niezatrudniające innych osób w ciągu ostatniego roku. Nieodpłatna pomoc skierowana do osób prowadzących ww. działalność i dotycząca działalności gospodarczej traktowana jest jako pomoc de minimis.
Pomoc de minimis to pomoc publiczna, wsparcie państwa, udzielana małym i średnim przedsiębiorcom, która nie musi być zgłaszana do Komisji Europejskiej. Zgodnie z przepisami całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej przez państwo członkowskie jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 200 000 EUR brutto (ok. 867 000 złotych) w okresie trzech lat kalendarzowych. Wyjątkiem są przedsiębiorstwa z sektora drogowego transportu towarów, gdzie limit otrzymanej pomocy wynosi 100 000 EUR. Jednakże świadczenia usług zintegrowanych, w których sam transport jest tylko jednym z elementów usługi (np. usług przeprowadzkowych, pocztowych lub kurierskich albo usług obejmujących zbieranie i przetwarzanie odpadów), nie należy uznawać za usługi transportowe. Gdy w ciągu ostatnich trzech lat limit został przekroczony, przedsiębiorstwo nie może skorzystać
z innych form wsparcia, będzie także zmuszone oddać uzyskaną ponad limit pomoc wraz z odsetkami.
By uzyskać nieodpłatną pomoc przedsiębiorca winien przesłać na adres e-mail ngo@powiat.chojnice.pl niżej wymienione dokumenty:
1) wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis i zaświadczenia o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu dwóch poprzedzających go lat podatkowych,
albo
2) wypełniony formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (formularz) oraz numer telefonu do kontaktu.
Po otrzymaniu ww. dokumentów, pracownik Starostwa Powiatowego w Chojnicach skontaktuje się telefonicznie w celu umówienia terminu pomocy, po udzieleniu której Powiat Poznański wyda zaświadczenie stwierdzające, że udzielona pomoc publiczna jest pomocą de minimis.
DYŻURY SPECJALISTYCZNE NA TERENIE CAŁEGO KRAJU
W dniu 1 stycznia 2022 roku w ramach systemu nieodpłatnej pomocy uruchomiony został projekt punktów specjalistycznych, w których odbywają się dyżury specjalistyczne w dedykowanych punktach w całej Polsce.
Jeżeli potrzebujesz porady specjalisty z jednej ze wskazanych na liście dziedzin, możesz zarejestrować się na wybrany dyżur specjalistyczny - niezależnie od swojego miejsca zamieszkania.
Jeżeli nie możesz skorzystać z porady stacjonarnie – umów się na wizytę zdalną (czyli przy użyciu środków porozumiewania się na odległość takich jak telefon lub komunikator internetowy). Lista wspomnianych dziedzin i punktów dostępna pod adresem: https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc/dyzury-specjalistyczne
W celu umówienia wizyty możesz skorzystać ze strony do zapisów https://np.ms.gov.pl/zapisy, lub odszukaj na stronie internetowej właściwego powiatu numer do zapisów telefonicznych albo odpowiedni adres e-mail.
Jeżeli jesteś wykonawcą pomocy i jesteś specjalistą we wskazanych dziedzinach i chcesz podzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z beneficjentami spoza swojego powiatu – skontaktuj się z właściwym Starostą lub Ministerstwem Sprawiedliwości i utwórz kolejny dyżur specjalistyczny.
Aktualną listę dyżurów specjalistycznych znajdziesz pod adresem
https://www.gov.pl/web/nieodplatna-pomoc/dyzury-specjalistyczne----------------------------------------------------------------------------------------------------
Poradnik "Aktywny i świadomy senior"
Polubowne metody rozwiązywania sporów
Nieodpłatna pomoc prawna dla przedsiębiorców
Bezpłatna pomoc prawna - Безкоштовна правова допомога
Darowizny, cofnięcie darowizny
Prawo pacjenta do dokumentacji
Przesyłanie dokumentów tożsamości
Przyjęcie i odrzzucenie spadku
Uprawnienia do korzystania z NPP
Strona internetowa prowadzona przez Zaborskie Towarzystwo Naukowe: https://www.darmowapomoc.com.pl/
 „Projekt dotyczący budowy i dostosowania strony internetowej do potrzeb osób niepełnosprawnych
				„Projekt dotyczący budowy i dostosowania strony internetowej do potrzeb osób niepełnosprawnychStarostwo Powiatowe Chojnice
31 Stycznia 56
89-600 Chojnice
Tel.: 52 39 66 500
E-mail: starostwo@powiat.chojnice.pl